Honda Transalp 600 1990 asiaa

Honda XL 600 V Transalp 1990

Museopyörillä ajelu on hauskaa fiilistelyä. Jo pitemmän aikaa on mielessä kuitenkin pyörinyt ajatus "tavallisen" pyörän hankinnasta, jolla voisi ajella huolettomammin välittämättä mahdollista pikkunaarmuista, kolhuista ja sääennusteista. Myös lähitienoon pienemmät asfalttitiet on tullut jo koluttua, Sorateillä ja maastossa(?) ajelua voisi kokeilla. Kytevää intoa kurapyörän hankintaan lisäsi se että pääsin kokeilemaan endurotyyppisiä pyöriä syksyllä. Kaverilla niitä on "muutama" tallissa ja sain kutsun tulla Tampereen seudulle lainaamaan ja testaamaan niitä. Reissuun yhdistettiin matka katsomaan Kaanaan Kahinoita, osin sora- ja metsäautoteitä pitkin https://fi-fi.facebook.com/Kaanaan-Kahinat-787123181320215/ . Pääsin testaamaan Hondan AfricaTwiniä ja Hondan 600 XL:ää. Nettimotossa surffaamalla löytyi Joensuun lähistöltä myynnissä oleva Honda Transalp vuosimallia 1990. Pyörä on tuotu Saksasta 2006. Mittarissa 60.000 km. Pyörän historia on siis hämärän peitossa. Edellinen omistaja oli hankkinut sen pari vuotta aikaisemmin, ajelut olivat jääneet vähiin. Honda oli poistettu liikenteestä. Pitemmälle koeajolenkille ei voinut mennä. Renkaissakin oli vähänlaisesti ilmaa. Pihatiellä testasin että vaihteet ym. tekniikka tuntuivat toimivan kuten pitääkin. Koska päällisin puolin Honda ei ollut kovin kulahtaneen näköinen, hinta oli sopiva, eikä mitään isompaa vikaa heti löytänyt, kaupat tuli tehtyä 22.10.2017.

Kotona oli sitten jännä tutkia tarkemmin mitä oli tullut ostettua. Huoltohommat oli tarkoitus joka tapauksessa tehdä kun pyörä oli pitemmän aikaa seisonut eikä aikaisemmista huolloista ollut tietoa. Isoja ikäviä yllätyksiä ei tähän mennessä ole onneksi löytynyt. Tutkiskelun perusteella saattaisi mittarilukema 60.000 km jopa pitää paikkansa? Erikoista oli että jotkin ruuvit olivat löysästi kiinni. Taka-akselipultin mutteria pystyi sormin kiristämään , eturattaan lukitusprikan ruuvit pari kierrosta auki. Ruuvien päät olivat hieman tehneet jälkeä kopan sisäpuolelle pyöriessään. Ohjaustanko tuntui antavan periksi kun pääsin tekemään vähän pitemmän koeajolenkin. Loppujen lopuksi tangon kiinnitysruuvit eivät olleet riittävän tiukassa. Tanko pääsi pyörimään kiinnikkeissään kun kiinnikkeiden kumit antoivat periksi yläkolmiossa. Vaihdon kaikki nesteet, säädin venttiilit, vaihdon etuhaarukan suojakumit, suodattimet jne. Ylimääräistä jumppaa oli kaasuttimien synkronoinnin kanssa. Alipainemittariin ei millään saanut saamoja lukemia. Aika hyvin tasaisesti kyllä tyhjäkäyntiä kuitenkin kävi. Taemman sylinterin kaasuttimen ilmaruuvin kääntelyllä ei kyllä ollut mitään vaikutusta käyntiin. Selvisi että kaasuttimen rikastinventtiilin luisti jumitteli, koska palautusjousi oli ruostunut poikki ja käytävä oli ruostepölyssä. Sylinteri sai lisäilmaan venttiilin kautta. Jousilajitelmasta löytyi uusi sopiva vieteri tilalle. Putsauksen jälkeen ja uudella jousen vaihtamisen jälkeen synkronointi alkoi onnistua paremmin. Vaijerin suojakumit olivat kyllä ehjät, vettä oli jotenkin päässyt sisään, mutta ei pois.

Honda XL 600 V Transalp 1990 teknisiä tietoja:

Sylinteritilavuus 583 ccm

Moottorin tyyppi V2

Teho 50.00 HV @ 8000 RPM

Huippunopeus 167 km/h

Puristussuhde 9.2:1

Poraus x isku 75.0 x 66.0 mm

Venttiili/sylinteri 3

Venttiilien ohjaus OHC

Sytystulpat:

DPR8EA-9 (NGK), X24EPR-U9 (ND)

-Kylmä ilma (alle 5°)

DPR7EA-9 (NGK), X22EPR-U9 (ND)

-Kovilla nopeuksilla

DPR9EA-9 (NGK), X27EPR-U9 (ND)

Venttiilien välykset:

-Imu

0,13 - 0,17 mm

-Pako

0,18 - 0,22 mm

Jäähdytys: Nestejäähdytys, tilavuus 2,0 l

Vaihteisto: 5 nopeuksinen

Toisioveto: Ketju

Rengaskoko, etu: 90/90-21

Rengaskoko, taka: 130/80-17

Etujarru: levy

Takajarru: rumpu

Märkäpaino: 205 kg

Kuivapaino: 185 kg

Polttoainetankin tilavuus: 18 l, varatankki 3,5 l

Pituus: 2270 mm

Leveys: 905 mm

Korkeus: 1300 mm

Akseliväli: 1505 mm

Maavara: 195 mm

Moottoriöljy: öljynvaihto 2,2 l, + suod, 2,4 l

Max. Kantavuus: 180 kg

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita